Saturday, April 5, 2014

Nina u vozu - Kratak vodic kroz gradski saobracaj Melburna


Subota je popodne i konacno sam pronasla vremena da nastavim da vam pisem, i to na mom novom (od prve plate ovde - zaradjenom) Samsung AtivBook-u. :)

Znam, dugo ste cekali na sledecu pricu, ali ipak je opravdano - kada krenete sa svojim PhD projektom, radite od 9 do 17h svakog dana u laboratoriji i posle predjete kilometre u trazenju idealnog stana u kome biste mogli da se skrasite (ne zaboravite, Melburn je par puta veci od Beograda) - dan vam je izuzetno kratak za druge stvari i zadovoljstva i samo pozelite da se ususkate u krevetu i slatko zaspite od umora. Trazenje nekretnina za iznajmljivanje je dug i tezak proces, ali, o tome ce biti vise reci u narednom postu.

A da biste mogli da stignete na vreme na posao i posle posla obilazite razlicite delove grada, a niste u poziciji da vozite svoj auto (sto je slucaj sa dva tek pristigla PhD studenta), Melburn vam pruza sjajne, ali i skupe usluge javnog prevoza - vozova (metroa), tramvaja i buseva. 
Krenucemo od trenutka kada zelite da isplanirate vas put do nekog odredista. U te svrhe cete koristiti web sajt ili instaliranu aplikaciju na vasem telefonu: PTV - Public Transport Victoria - Journey Planer (ovo ce vam sigurno trebati u pocetku, kada ne poznajete grad, mada ga dosta koriste i ljudi koji su ''domaci''  :)). Ukucacete mesto gde se vi trenutno nalazite, vase krajnje odrediste i JP ce vam izbaciti sve moguce puteve i vidove transporta do zeljenog mesta, priblizno vreme koje ce vam trebati u te svrhe i mapu u PDF formatu za lakse snalazenje. Zgodno, zar ne? Jedina mana ovog sistema je sto ne mozete na karti da vidite precizno gde se trenutno nalazite, a vozaci nekada ne obavestavaju nazive stanica i presedanja, pa je zgodno da se pozicija prati pomocu GPS-a tokom putovanja.


Kada se uzme u obzir lepo organizovan prevoz, tacnost i ocuvanost metroa, tramvaja i buseva, jasno je zasto treba izdvojiti povecu sumu novca  za ovakvo zadovoljstvo. Vrlo slican beogradskom  BusPlus  sistemu (ako sam u toku sa desavanjima, ne zadugo prisutnom), ovde postoji sistem: MYKI kartica. Ove kartice mozete kupiti na vecim prevoznim stanicama, a doplate mozete vrsiti na automatima, uz ubacivanje (top up) koliko god zelite para, ili uzimati nedeljne, mesecne ili godisnje verzije (kada cete ushtedeti, ali ne previse) i voziti se koliko god zelite, ali sa oprezom na trenutak isteka. Takodje, kupovina karte moze biti za zonu 1 i zonu 1 i 2 (kada se vozite iz udaljenijih oblasti do i od centra grada). Cena voznje zavisi od predjene kilometraze, tako da je uvek neophodno da overite mesto ulaska u prevoz (''touch on'' na aparatima koji se nalaze u samim busevima i tramvajima, odnosno na ulasku svih metro stanica) i overite mesto izlaska ("touch off", takodje unutar samih buseva i na izlasku svake metro stanice). "Touch off" nije potreban u tramvajima, jer oni prevoze samo u zoni 1, cime se minimalno skida novac sa vase kartice. 


Radnim danima maksimalna suma koja moze da se potrosi sa kartice iznosi 12$ za obe zone (a zona 1 - 7$), a vikendom 6$, i uzimajuci u obzir da, dok smo u Glen Waverley, ja putujem svakog dana iz zone 2 u zonu 1, jer je moj fakultet u centru grada -  najvise mi se isplatilo da uzmem mesecnu karticu i ne brinem o tome koliko imam posle svake voznje. Cene nedeljnih, mesecnih i godisnjih kartica su postavljene na zvanicnom sajtu PTV, ciji cu link dole postaviti. Takodje, na svakoj stanici postoji timetable sa prikazom dolaska prevoza na tu stanicu, pri cemu je radnim danima obicno 10ak minuta razmak, vikendom oko 20 - 30 minuta za metro i tramvaje, a za autobuse nesto veci (cak do sat vremena, pa morate dobro isplanirati vase putesestvije!).


Sto se tice kontrole u prevozu, ne brinite, i ovde je, i te kako ima! :) Ovde su kontrolori potpuno maksirani u "obicnog putnika" tako da vrlo lako mozete biti uhvaceni ukoliko ne zelite da platite vasu voznju. Na tu temu je popularna reklama: " Now you see him, now you don't". Prosudite sami da li smo ipak u Beogradu povlasceni sto mozemo da prepoznamo kontrolere i pobegnemo iz busa ukoliko ih vidimo da ulaze :)


Kao i u drugim zemljama sa metro linijama, vrlo brzo cete stici i do najudaljenijih odredista, i obicno nece biti velika guzva, jer su vozovi dovoljno veliki. Budite pazljivi i na vreme sacekajte vas metro, jer ce vrlo retko kasniti! Isplanirajte vas put i pre nego sto krenete, uz pomoc PDF formata metro plana: pregleda svih metro linija, njihovih krajnjih odredista, kao i stanica na kojima ih mozete sacekati.


Ukoliko se vozite tramvajem ili autobusom, ne zaboravite da pritisnete dugme za izlazak na sledecoj stanici, jer se ovde ne podrzumeva da ce vozac stati na svakoj stanici. Takodje, kada je velika guzva u tramvaju, vozac ima pravo da ne stane na stanici, ali nemojte klonuti duhom (kao ja), jer ce sledeci doci vec za 10ak minuta. Ono sto se podrazumeva ovde, a verujem da ce vama, kao i meni biti cudno, ali i fenomenalno - pri izlasku, obavezno se zahvalite i pozdravite vozaca! :)


I za kraj, pokusajte sto pre da se naviknete na cinjenicu da se ovde vozi levom stranom! :) Tako da, kada prelazite ulicu - prvo gledate desno, pa levo. Priznajem, trebace vremena za to, bar je tako bilo u mom slucaju. Takodje, pazite da ne promasite pravac u kome zelite da idete, kada cekate prevoz. Obicno ce biti neke naznake, ali proverite, za svaki slucaj.
Ukoliko neko ima pitanja vezana za ovu temu ili buduce - slobodno mi moze pisati, rado cu odgovarati!
Do sledeceg posta, uzivajte u vasem prolecu. Ja cu uzivati u melburnskoj jeseni, uz novootvorenu radnju H&M-a. ;) 

korisni linkovi:
https://www.youtube.com/watch?v=YzQcSt0x6j



1 comment: